איזור
מחדרים
עד חדרים
עיר / ישוב
ממחיר
עד מחיר
שכונה
מקומה
עד קומה
סוג הנכס
טקסט חופשי
חפש

ההיסטוריה לא משקרת! דברים חשובים שההיסטוריה יכולה ללמד אותנו על חשיבות פיתוח מיומנויות של מנהיגות, תקשורת ועבודת צוות במקום עבודה.  

ההיסטוריה לא משקרת! דברים חשובים שההיסטוריה יכולה ללמד אותנו על חשיבות פיתוח מיומנויות של מנהיגות, תקשורת ועבודת צוות במקום עבודה.

תקשורת, עבודת צוות, מנהיגות וכישורים בין- אישיים חיוניים להצלחה בעולם העבודה המשתנה.
עולם העבודה משתנה בקצב מהיר, טכנולוגיות חדשות נכנסות, משרות מתייתרות קיים עודף מידע והמעסיקים דורשים היום שלעובדים יהיו כישורים ומיומנויות נוספים מעבר למקצועיות גרידא של התפקיד עצמו.


כישורים ומיומנויות של המאה ה-21 נתפסים כמותג, האומנם?
במשרד החינוך מתייחסים לזה שבמסגרת מיומנויות וכישורים של המאה ה-21 צריך ללמד יותר מיומנויות קוגנטיביות גבוהות ומטה קוגנטיביות וללמד יותר מיומנויות רגשיות –חברתיות באופן שיש לטפח את האופי ואת התכונות האישיות.
"ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות, השינויים במבנה שוק התעסוקה והגדילה האקספוננציאלית בכמויות המידע המאפיינים את העשורים האחרונים, הביאו את מערכות החינוך ברחבי העולם לידי הבנה כי לצורך התמודדותם של תלמידיהם עם האתגרים החדשים הניצבים בפניהם ועל מנת שאלה יהפכו ללומדים עצמאיים אשר מסוגלים להתפתח באופן תמידי ולהסתגל במהירות לשינויים יש להרחיב את סל הכלים איתו יוצאים לבגרות. לשם כך הוחלט כי מלבד הידע והיכולות הדיסציפלינריות, הנלמדות ומתורגלות במקצועות הלימוד השונים, תילמד גם אסופה של מיומנויות כלליות, אשר תומכות ומנחות חשיבה, למידה והתפתחות ללא תלות בסוג הידע הנדון, ואשר נחיצותן והרלוונטיות שלהן אינן מוגבלות לתחום ידע בודד".1         
 
במחקר של ה-NRC (המועצה הלאומית למחקר של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב) שנחשב מחקר רציני בנושא כישורים ומיומנויות של המאה ה-21 מפורטות שלש משפחות של כישורים: קוגנטיבים, תוך אישיים ובין- אישיים.

הכישורים הבין-אישיים מתחלקים לשתי קטגוריות: הראשונה עבודת צוות ועבודה שיתופית שכוללת מיומנויות כמו תקשורת, עבודה שיתופית, עבודת צוות, שיתוף פעולה, תיאום, אמפאתיה/ראיית הפרספקטיבה של הזולת, אמון, מוכוונות שירות, פתרון קונפליקטים ומשא ומתן והשניה מנהיגות שכוללת מיומנויות כמו מנהיגות, אחריות, תקשורת אסרטיבית, ייצוג עצמי והשפעה חברתית על אחרים.

מה ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו על  פיתוח מיומנויות של תקשורת, עבודת צוות, מנהיגות וכישורים בין- אישיים במקום העבודה?
אלעזר לוין כלכלן, עיתונאי ומרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקה מבעלי תפקידים בכירים במשק הישראלי מספר "שביום שישי בדצמבר 1953 נכנס משה שרת לתפקידו כמ"מ ראש הממשלה (לאחר פרישתו הזמנית של דוד בן גוריון). מה הדבר הראשון שעשה? לא פגישה מדינית או שמיעת הרצאה על מבנה המשרד. שרת קרא  למנכ"ל טדי קולק וליו"ר הועד יצחק לוי, ויחד אתם עבר מחדר לחדר, הציג את עצמו, ולחץ את ידו של כל עובד, שאף הוא הציג עצמו ואיחל הצלחה. המחווה הייתה ראשיתם של יחסי  עבודה  טובים ותקינים בין ראש הממשלה לצוות. לאחר  כשנתיים, כאשר פינה את מקומו לבן גוריון, פרצו עובדים בבכי .
      כך נהג משה שרת, כלכלן בהשכלתו  ואדם  אנושי וחברותי  באישיותו. שרת היה אוהב אדם, וגם חכם. הוא הבין, שהבסיס ליחסי עבודה תקינים הוא הכרות אישית של המנכ"ל או השר עם  העובדים. אפשר ללמוד רבות מהתנהגותו. יומנו שזור בסיפורים, איך התערב אישית כדי לאפשר לעובד כהן לשאת חלוצה, איך סייע לפתור ,בדרך חוקית ונאותה, בעיה כספית של עובד אחר, איך לא ויתר  – אף כי  כמובן היה עסוק  מאוד מאוד – על מסיבת פורים של העובדים, איך מינה קצין בכיר לשעבר לשגריר במדינה רחוקה, כך שיוכל ליצור קשר עם אשתו לשעבר, איך לא דילג על כל שמחה או עצב במשפחות העובדים, בכירים וגם זוטרים. התקשורת שלו עם העובדים הייתה בפתקים, במכתבים אישיים, בפגישות אישיות בחדרו, בשיחות טלפון.
      התנהגות אנושית ועבודת צוות מאפשרים להצליח ברמות הגבוהות ביותר. הדוגמא מספר 1 בהיסטוריה העולמית היא, אולי, נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, שמונה לתפקידו במפתיע, ב-12 באפריל 1945, עם מותו הפתאומי של הנשיא רוזוולט. טרומן , שעד לאותו יום היה "רק" סגן נשיא, נכנס לחדר הסגלגל בבית הלבן מבלי לדעת כמעט דבר על מהלך  מלחמת העולם, על קיומו של חדר מפות, ועל ההכנות להטלת פצצת האטום הראשונה בהיסטוריה. (הוא היה אמור לכאורה לדעת הכל, ורוזוולט מידר אותו.)  אבל טרומן היה בן אדם, מהיר תפיסה,  אנושי, נעים הליכות, שהתחבב תוך יום על העובדים בכל הדרגות. הם סייעו לו להיכנס במהירות לתפקיד הקשה ביותר בעולם. טרומן ידע לעשות הכל בנועם, כולל פיטורי שר האוצר הנרי מורגנטאו.  אחרי  שלושה חודשים, בוועידת הפסגה העולמית בגרמניה, כבר שלט בעניינים והנהיג את העולם ביד  רמה. טרומן  הפך לאחד מגדולי הנשיאים בהיסטוריה, ללא ניסיון וללא השכלה אקדמאית, בעיקר בזכות יכולתו לעבוד עבודת צוות, להקשיב לכל אחד, לא לחשוב "אני ואפסי עוד", ולוותר על דרישה כשהשתכנע על ידי אחד מחברי הצוות. חיים וייצמן, לדוגמא, שיכנע אותו, בפגישה בת שעה ב-1948 ,  לוותר על דרישתו שהאו"ם ידחה את הקמת מדינת ישראל. "
 
כותבת הכתבה,

עו"ד שרון הר זהב-מנהלת הדרכה
ומפתחת מיזם דיגיטלי ללימוד פרקטיקה מבעלי תפקידים בכירים במשק הישראלי
לפרטים על הקורס

052-3428786
אפיק פרסום בניית אתרים