איזור
מחדרים
עד חדרים
עיר / ישוב
ממחיר
עד מחיר
שכונה
מקומה
עד קומה
סוג הנכס
טקסט חופשי
חפש

הצד האחר של ההיסטוריה- מה דור העתיד יכול ללמוד מדמויות מובילות בהיסטוריות וממנהיגים דגולים וכריזמתים על פתרון בעיות?  


לא צריך לחכות למחקרים העדכניים של השנה הקרובה בנושא מיומנויות וכישורים נדרשים שמובילים להצלחה בכדי להבין שפתרון בעיות נמצאת ב-TOP של המיומנויות הנדרשות בעולם העבודה המשתנה ובהרבה ראיונות עבודה בוחנים את יכולת המועמדים לפתור בעיות ולהקנות פתרונות יצירתיים.


רגע לפני שאתם שולחים קורות חיים למשרה מסוימת בואו נראה מה דמויות מעניינות בהיסטוריה יכולות ללמד אותנו על פתרון בעיות?

אלעזר לוין, כלכלן עיתונאי ומרצה במיזם הדיגיטלי הייחודי ללימוד פרקטיקה ממנהלים בכירים במשק הישראלי מספר שאחד האנשים הראשונים, ואולי הראשון בהיסטוריה, שהצליח לפתור בעיה כבדת משקל, היה יוסף הצדיק, לפני כ-3500 שנה. ספר בראשית מספר איך נקלעה מצרים לבצורת חמורה, והיתה סכנה ממשית לרעב ומוות המוני. יוסף הציל את המצב בשורת פעולות נבונות: ראשית, הורה להקים מחסנים לאגירת תבואה ברחבי הממלכה. שנית, הורה על קיצוב בשנות השפע, כדי למלא את המחסנים. שלישית, לאחר שהמחסנים התרוקנו, הקים תחנה מרכזית לחלוקת מזון.  רביעית, יוסף נתן דוגמא אישית והורה לתת לבני משפחתו לחם "לפי הטף", כלומר את כמות המזון שהיו זקוקים לה, ולא יותר. חמישית, לאחר שהופיעו סימנים לגמר הבצורת, מכר למצרים זרעים, והם שילמו ברכוש ובהפיכתם לעבדים למלך. ששית, קבע שכל חקלאי יוכל לשמור בידו 80% מהיבולים- גם לזרוע לשנה הבאה- ורק 20% יתן לאוצר הממלכה. שביעית, כדי לא לעורר את חמת הדרג הדתי, שמר על חירותם של הכהנים ונתן להם מזון בחינם.

גם ממשרד החינוך אפשר ללמוד על פתרון בעיות, שכן זה נכלל במסגרת אסטרטגיית החשיבה שמוכרת כבעלת ערך גדול בזירה האנושים וזאת ראו מימי קדם ועד היום.
במשרד החינוך פועלים לשפר את יכולת התלמידים להגדיר את הבעיה ולהתמודד עם פתרונה, באופן שבו מגדירים את הבעיה, חוקרים את הבעיה, מעלים רעיונות, מעריכים את הפתרון ויוצאים לנגזרת של החלטה.

במסגרת הגדרת הבעיה יש להבין מה המצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו ומה המצב האידיאלי שאליו אנחנו רוצים להגיע, במסגרת חקירת הבעיה נשאל שאלות רלוונטיות, נעלה השערות ונחשוב מה עוד עלינו ללמוד או איזה מידע נוסף אנחנו צריכים בכדי לקבל החלטה ולפתור את הבעיה, במסגרת שלב העלאת הרעיונות אפשר להעלות מספר רעיונות וחלופות, יש להיות עם "ראש פתוח" וכאן משתלבת מיומנויות נוספת של יצירתיות, מיומנות זו חיונית גם בעולם העסקים, שכן משאים ומתנים רבים נסגרים באמצעות פתרונות יצירתיים. השלב הסופי של הערכת הפתרונות וההחלטה, צריך לכלול פרמטרים מובנים להערכה וביצוע סימולציות שכוללות ניהול סיכונים(1).


עברו 1200 שנה, ואנחנו באמצע ימי בית שני. תלמי מלך היוונים, מכנס 70 זקנים יהודים ומורה להם לתרגם את התנ"ך ליוונית. כיד שלא יעתיקו זה מזה, יושב כל אחד בחדר נפרד, בלי מגע ביניהם. פתאום הם מגיעים לפרשת שמיני ומגלים חיה טמאה בשם "ארנבת". כולם מבינים שיש בעיה, כי זה היה שמה של המלכה. אם יגלה המלך שהיהודים מכנים את המלכה כחיה טמאה, יתנו בהם "מה עושים"? הבעיה נפתרת במקרה, בשכל ישר או במקרה או ביד אלקים, כולם מתרגמים "קלת רגליים" והעם ניצל.

בדוח מת"ת – טיפוח חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית במסגרת הקניית מיומנויות של המאה ה-21 של יוזמה –מרכז לידע ולמחקר בחינוך ונכתב על ידי ד"ר עדו ליטמנוביץ נכתב שחשיבה יצירתית ופתרון בעיות שתיהן שייכות לקטגוריית מיומנויות חשיבה(או מיומנות קוגנטיבית)(2)

בדוח זה נכתב שבמחקר פיז"ה אימצו ממשלות רבות את הקריאה לטפח במערכת החינוך מיומנויות של המאה ה-21 שישרתו את האזרחים והאזרחיות לעתיד ואת החברות שאליהן הם משתייכים(הדר וצבירן 2018) . עם זאת במקרים רבים מדובר בהצהרות כלליות שאינן מלוות בתוכניות לימודים לטיפוח מיומנויות, לא באופן כללי ולא בתחומי דעת ספציפיים. במקרים אלו ההצהרות המערכתיות אינן צפויות להשתקף בהתנהלות בכיתה ואף לא בהישגי תלמידות ותלמידים binkley et al. 2012))


 
מה חשיבות מרכיב מתן דוגמא אישית בהצמחת מנהיגים כריזמתיים ומובילים ובפתרון בעיות?

מעשים לחוד ודיבורים לחוד.

אלעזר לוין, כלכלן עיתונאי ומרצה במיזם הדיגיטלי הייחודי ללימוד פרקטיקה ממנהלים בכירים במשק הישראלי ממשיך ומספר שלאחר הרבה דורות, הצליח אבא חושי, ראש העיר המיתולוגי של חיפה לפתור בעיה, אמנם קטנה בהרבה ולהפוך את חיפה המלוכלכת לעיר הנקייה ביותר בישראל.
איך? הוא נתן דוגמא אישית! יום יום קם ב-5 לפנות בוקר ויצא עם מכוניתו לרחוב. חושי דלק אחרי משאיות האשפה ונזף בפועלים אם התרשלו. עוברים ושבים יצאו לרחוב ונדהמו לראות את ראש העיר התקיף מתכופף כדי לאסוף אישית ניירות זרוקים. חושי נזף במי שהעז לזרוק אשפה על המדרכה. פקחים באו בעקבות ראש העיר וסרקו ביעילות את הרחובות. תוך מספר חודשים הפכה חיפה לעיר נקיה, שנעים לדור ולהסתובב בה.

במיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקה מבכירים במשק הישראלי, דובר הרבה על מעבר מניהול למנהיגות, אורן אלטמן- מנכ"ל בכיר בתחום המלונאות שבין תפקידיו היה מנכ"ל פונדק רמון ישרוטל, מנכ"ל קראון פלאזה ים המלח,מנכ"ל אפריקה ישראל תיירות ונופש, מנכ"ל נירוונה,לאונרדו ומריאן מרשת מלונות פתאל והקים את מלון ארץ צאלים ואת מלון ארץ דפנה מספר שאם מנהל עובד לפי שיטת "המקל והגזר" ומנהל עובדים רק מכורח מינויו, מכוח תפקידו והסמכות שניתנה לו ולא ממקום של מנהיגות, אז ישיג את התוצאה ההפוכה של הוצאות גבוהות ביחס להכנסות, תחלופת עובדים גבוהה ויקרה ו/או היעדרויות, חיסורים ואיחורים, חריגה מתכנון, בינוניות ונטישת לקוחות.
בהרצאתו מספר שמתן דוגמא אישית מהווה מרכיב חשוב במעבר מניהול למנהיגות.
באותה תקופה עלו לארץ מאות יהודים, בעיקר מצפון אפריקה ומזרח אירופה. היכן יגורו? לא היו בתים ודירות. גם לא היה כסף לבנות בנינים חדשים. ראש הממשלה דוד בן גוריון, שרת העבודה גולדה מאיר ומנהל בכיר בסוכנות היהודית שלמה זלמן שרגאי, החליטו להקים מעברות- שכונות וערים של צריפים, פחונים ואהלים, זולים, לא נוחים, אבל עם מיטות לישון עליהן וחדרי שירותים מרכזיים. היה קשה ולא נוח, אבל איש לא נשאר ללון ברחוב.

השם הגאוני "מעברות" רמז לעולים שהם נמצאים בתהליך מעבר מבתיהם בחוץ לארץ לבתים ודירות בישראל. זה מה שקרה בפועל. מעברת ראש העין הפכה לעיר פורחת. מעברת קרית אתא הפכה לרובע חדש של חיפה. כך אירע למעברות בית שמש, מבשרת ורבות אחרות, שברבות השנים הפכו לערים. המעברות פתרו לא רק את בעית המגורים, אלא גם את הבעיה הכספית כי הקמתן היתה זולה מאד, וגם את בעית פיזור האוכלוסין, כי רבות מהן- דימונה לדוגמא – נבנו באזורים ריקים מתושבים.
העולים החדשים, שהיו טרודים בחבלי קליטה, לא ידעו על הבעיה הגדולה שהטרידה ב-1955 את הצמרת הצבאית והמדינית: שלטונות מצרים חשפו חולית ריגול גדולה שהפעילה ישראל, במה שידוע עד היום "העסק הביש". שנים נתלו, אחרים נשלחו לשנות מאסר ארוכות. התברר שהחוליה הופעלה בצורה שלומיאלית, וכנראה גם נפלה קרבן לבגידה. מי אשם? מי נתן את ההוראה? שר הביטחון וראש אגף המודיעין האשימו זה את זה. למחלוקת נסחפו גם הרמטכ"ל, שרים בכירים ועסקנים רבים, כולם אלו נגד אלו. הצנזורה אסרה לפרסם דבר, אבל בחדרי חדרים היתה מהומה אדירה, והסדר השלטוני עמד אולי להתמוטט. ראש הממשלה משה שרת טיפל בבעיה על פי הכלל  "מה שלא יעשה השכל, יעשה הזמן". הוא מינה ועדה סודית(נשיא ביהמ"ש העליון והרמטכ"ל) שחקרה את הנושא. המסקנה שלה היתה: אי אפשר לדעת. אבל בינתיים עבר זמן, התברר שהשיקול של שרת היה נבון, בפרט כאשר שר הביטחון והקצין הבכיר שנאלצו להתפטר, קיבלו משרות מכובדות(פחות או יותר) אחרות.

לפני 30 שנה כיהן דוד לוי כשר השיכון. אז כמו היום, עמדה בפניו בעיה של מחסור בדירות, ביקוש גדול ועלית מחירים. לוי בדק ומצא, שהסיבה העיקרית למחסור היתה קצב הבניה האיטי בגלל מחסור בפועלי בנין. לדוד לוי היתה הברקה. הוא איתר אולי בזכות בקיאותו בצרפתית0 חברה צרפתית בשם סיגמה, שפיתחה בניה מתועשת ומהירה.
במקום לבנות את הבנינים לבנה אחרי לבנה, בונים קירות שלמים במפעלים, וכך חוסכים גם זמן וגם פועלים. דוד לוי עודד ופיתח את שיטת "הבניה המתועשת", או בשם אחר "בניה טרומית". הרבה אלפי משפחות חייבות לו עד היום את הדירות הטובות שבהן דרו ודרות עד היום.
גם בחוץ לארץ יודעים לפתור בעיות. שלטונות קטאר בודקים בימים אלה מה לעשות עם שמונת האיצטדיונים שבנתה לאירוח המונדיאל, וכמעט שאין מה לעשות בהם.
בעיה גדולה עוד יותר היתה לערים שאירחו בעבר את האולימפיאדות, ובנו מתקני ענק לשימוש חד פעמי. מונטריאול כמעט פשטה את הרגל, ובייג'ין נשארה עם מתחמים בנויים ושוממים. אבל עירית לונדון החליטה מראש לנהוג אחרת, כשזכתה לארח את משחקי 2012: העיריה בחרה מראש אזור תעשייתי ריק למחצה במזרח העיר, שהיתה לגביו ממילא תכנית להתחדשות עירונית, ובנתה את כל המתקנים בתכנון מראש, שנעשה על ידי מומחים, מה לעשות אחרי האולימפיאדה.
מגורי הספורטאים הפכו לכ-3000 דירות שנמכרו לזוגות צעירים, ולידן נבנו 8000 דירות נוספות.
כמה בניינים ששימשו לאירוח תחרויות נהרסו, ועל המגרשים שהתפנו נבנו מגדלי משרדים מודרניים. בנו גם קניון מודרני ומבוקש. נהר התמזה נוקה וסביבתו הפכה לפארק שכונתי גדול. הרכבת התחתית, שבה נסעו הצופים, משמשת היום להסעת הדיירים, עובדי המשרדים ולקוחות הקניון. התכנית ל-20 השנים הקרובות היא לבנות 20,000 דירות נוספות, שלבטח יהיו יקרות כי נבנות על מגרשים זולים.
מכל האמור לעיל עולות כמה וכמה תובנות לפתרון בעיות ובהן:
 איתור הבעיה, תכנון מראש מהן הדרכים לפתרון, נכונות לקבלת פתרון חדשני ולא מקובל
שיתוף פעולה של הציבור, יעוץ על ידי מומחים גיוס מימון, ללא נקמנות ודוגמא אישית.
אז מה יאמרו המורים והמורות?! זו גם דרך ללמוד היסטוריה ולהצמיח את המנהלים המובילים של דור העתיד.
 



כותבת הכתבה,
עו"ד שרון הר זהב.
מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים
שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי


 
קישור לסיליבוסים של הקורס:
https://drive.google.com/drive/folders/1C8i3RaFOt4ga4yvPWZHi2cWerIM5BB9V?usp=sharing



 
לשון זכר כמוה כלשון נקבה
 

 
האמת על עולם העבודה- מה שלא מלמדים אתכם בבית, הליכי גיוס לעבודה,קידום בעבודה, רגע לפני ראיון עבודה או ראיונות עבודה או כתיבת קורות חיים, צפו במנהלים
#
קורס פיתוח קריירה
קורס ייעוץ קריירה פרקטי
ייעוץ תעסוקתי
התפתחות קריירה
ניהול קריירה
ניהול קריירה מאמרים
קורס פיתוח מנהלים
קורס ניהול עובדים
קורס ניהול צוות
קורס ניהול ומנהיגות
קורס פיתוח מנהלים סיליבוס
קורס ניהול און ליין
קורס מנהלים און ליין
קורס פיתוח קריירה און ליין
קורס ניהול בכיר
קורסי ניהול מומלצים
קורס ניהול משאבי אנוש
קורס פיתוח עסקי
קורס יזמות עסקית
קורס משאבי אנוש און ליין
סיליבוס ניהול משאבי אנוש
קורס משאבי אנוש הייטק
קורס הכשרת מנהלים
קורס מנהלים מתחילים
קורס מנהלים בכירים
קורס פיתוח עסקי ואסטרטגיה
קורס ייעוץ עסקי
קורס יועצים עסקיים
דרושים עובדים
שאלון סגנון ניהולי
איזה מנהל אני
מנהל משימתי
מנהל יוזם
שאלון פיתוח מנהלים
מנהל ריכוזי
קורס ניהול
לימודי ניהול ארגוני
קורס ניהול פרויקטים טכנולוגים
קורס פיתוח סטארט אפ
יוזמים סטארט אפ
איך להקים חברה
איך לפתוח עסק בגיל צעיר
פוליטיקה ארגונית
איך מקימים עסק מהבית
יזמות עסקית
האם כדאי לפתוח עסק עצמאי
פיתוח ארגוני מאמרים
פיתוח ארגוני דרושים
הדרכה ופיתוח ארגוני
תרבות ארגונית
קורס יזמות
קורס פתיחת עסק
קורס ניהול עסקים קטנים
קורס פתיחת עסק חדש
קורס שיווק לעסקים
קורס שיווק דיגיטלי לעסקים
קורס ארגון ושיטות
קורסים לארגון
קורסים לארגונים
קורסים לחברות
הכשרות פנים ארגוניות
קורס למנהלים בכירים
קורס למנהלים מתחילים
קורס מנהלים דרג ביניים
קורס ניהול בכיר
קורס מנהיגות
פיתוח מנהיגות אישית
פיתוח מנהיגות עסקית
קורס הנהגה
פיתוח מנהיגות
קורס מנהיגות לבני נוער
קורס מנהיגות לילדים
מנהיג כריזמתי דוגמא
תכונות מנהיגות כריזמטית
תכונות של מנהיג
איך לפתח כריזמה
פיתוח מנהיגות
קורס מנהיגות בקהילה
מנהיגות חברתית
מנהיגות מתגמלת
תיאוריות בניהול ומנהיגות
מנהל מנהיג
ניהול ומנהיגות שינוי וחדשנות
מנהיג חברתי
ניתוח מנהיג
סוגי מנהיגות
מנהיגות משתפת
ממנהל טוב למנהל מצויין
ממנהל למנהיג
להפוך ממנהל למנהיג
קורס פיתוח סטארט אפ
יוזמים סטארט אפ
ניהול אסטרטגיה מיתוג ושיווק
קורס ניהול קהילות
לימודי אסטרטגיה
קורס אסטרטגיה שיווקית
קורס ניהול מותג
קורס דירקטורים מומלץ
קורס דירקטורים
קורס דירקטורים ונושאי משרה
פורום מנהלים בכירים
פורום מנהלים
פורום מנהלות בכירות
פורום נשות עסקים
פורום מנכ"לים
פורום מנכ"ליות
 
 
 
אפיק פרסום בניית אתרים